Příběh Rekol

Jak to začalo?
Praze chybí sdílená kola

Rekola vznikla v roce 2013 s myšlenkou, že každé město si zaslouží vlastní systém sdílených kol. A to bez stovek milionů na účtě či desítek let politických jednání. Myslíme si, že kolo může být rychlý, pohodlný a zábavný dopravní prostředek - ať už na 15 minutové jízdy po centru města a nebo na hodinový výlet kolem řek a parků. Nemusí tak tolik lidí čekat v zácpách v automobilech. Naopak - když používáte Rekola, pomáháte městům vybudovat cyklistickou infrastrukturu, která následně přináší do ulic další cyklisty a města se tak stávají lepší, pro všechny obyvatele.

Nechceme zakázat auta - i ty jsou dobrý dopravní prostředek. Ale na některý typ cesty je nejlepší jít pěšky, někdy je nejvhodnější použít auto, někdy MHD. Někdy zas kolo. A my se snažíme, aby použití kola bylo jednoduché a přímočaré - dojdete k nějakému růžovému kolu kolem vás a prostě se na něm svezete, kam potřebujete.

Do ulic "s recylovanými" koly od lidí

Na začátku jsme měli kola stará - od lidí. Ty jsme na víkendových workshopech společně servisovali, barvili na růžovo (jsou na ulici lépe rozeznatelná a méně se kradou) a postupně pouštěli do ulic. Pravda - na počátku kola nebyla vždy seřízená, ale jezdila - a to nám ke štěstí stačilo.

Postupně jsme zjistili, že projekt zajímá čím dál tím více lidí. A čím kola budou lepší, tím více budou jezdit. Začali jsme se tak od roku 2015 postupně profesionalizovat - kola začali pravidelně kontrolovat naši servismani; v Praze začala mít jednotné díly; našli jsme také azyl pod střechou v Radlické kulturní sportovně. Zdokonalili aplikace na iOS a Android; i SMS provoz nám začal fungovat. Rok jsme uzavírali s 28 000 výpujčkami.

Vlastní kola, další města
a radíme anonymními daty

V roce 2016 jsme v Praze sjednotili všechna kola; v Brně, Olomouci, Českých Budějovicích a Teplicích jsme postupně posunovali kvalitu také dopředu. Dohromady jsme najeli za rok přes 95 000 výpůjček. Bavili jsme se s městy, ve kterých fungujeme a předávali jsme jim anonymizovaná data o tom, jak se hýbou rekola. Tyto data využil IPR v Praze, BKom v Brně, či Olomoucký magistrát k tomu, aby se v jednotlivých městech mohlo cyklistům lépe jezdit a infrastruktura vznikla na místech, kde je nejvíce potřeba.

Rok 2017 je pro nás posledním krokem na cestě k vybudování systému sdílených kol, srovnatelnému se systémy západními. Jednorázová výpujčka, vlastní design kola, pohodlné placení pomocí kreditní karty, pravidelné zavážení ve větších městech, stejně jako GPS senzory. To vše zvedá možnosti svést se na růžovém kole přesně, když potřebuji. A spolehnout se na to.



Sdílením to jen začíná!
Pomáháme městům, učíme bezpečně jezdit

Snažíme se o to, aby šlo jezdit pohodlně na kole po městech. Proto dáváme data o provozu kol městům, proto pomáháme městům s budováním nových cyklistických stojanů, proto děláme workshopy - jak se dá bezpečně jezdit na kole ve městě. V roce 2016 proběhnuly dva v Praze, pro rok 2017 plánujeme workshopy rozšířit z Prahy do Brna a poteciálně do dalších měst. Rádi pozveme i vás, stačí nás sledovat na Facebooku; případně se můžete zaregistrovat do systému rekola.cz a dáme vám pak vědět e-mailem.

Mimochodem - kromě pujčování kol na ulici vám dokážeme pujčit větší počet kol, koloběžky, speciální silniční kola; v Praze k tomu ještě růžový tandem či cyklovozík za kolo. Stačí se nám ozvat. V zimě 2016 jsme v Praze, Brně a dalších městech vytáhli resaně a rekluzáky - růžové pekáče, které jste si mohli, jakožto rekolisté, zdarma pujčit na svazích měst.

Do budoucna přemýšlíme o pujčování dalších věcí - ekola? Skůtry? Dejte nám vědět váš názor.



Co děláte je super! Chci vám pomoct

Líbí se vám naše mise tak moc, že nám chcete pomoci? To jsme moc rádi! Můžete se zapojit.
Nebo nám prosím napište mail a domluvíme se.